الأربعاء، 7 مايو 2008

اضرابات ..!!!؟؟؟





انهاردة فى الدستور فيه مقال عن الاخوان والاضراب الأخير _الفااااااشل جداااااا _ بتاع 4 مايو .. المقال بيقول ان الاخوان ماشاركوش فى أضراب 6 ابريل والاضراب نجح ولما كان اضراب 4 مايو اللى تحت رعايتهم الاضراب فشل .. مبدأيا أنا أصلا كنت رافضة فكرة ان الاخوان يشاركوا فى الاضراب ده بشكل رسمى .. بس بغض النظر عن اللى كان نفسى فيه فهما شاركوا .. لما نيجى نحكم على الاضراب منقولش تحت رعايتهم لانهم لا هما اللى دعوا ليه و لا صحاب الفكرة .. وبعدين اللى بيقول ان الاضراب بتاع 4 مايو بين حجم الاخوان الحقيقى فى الشارع المصرى ده يبقى دماغه على قده أوووى صراحة .. لان لو فكرنا فيها بموضعيه شوية وقارنا الوضع فى الاضرابين عشان نشوف ايه سبب نجاح الاضراب الأول وفشل التانى هنلاقى الآتى:


أولا اضراب 6 ابريل كان أول تجربة للشعب المصرى وللشباب وفكرة جديدة مجربهاش الشعب المصرى قبل كده ..


ثانيا الحكومة بتاعتنا اللى ربنا بيزود رصيد حسانتنا بيها رعبت الشعب المصرى من قبل الاضراب بيومين واللى هيضرب هيشوف اللى عمره ما شافه وحاجات تخووووف أى حد مالوش دعوة بالسياسة كان مش هينزل من بيته..


وكانت أكبر دعاية للإضراب هى قنوات التلفزيون المصرى الحكومية ..كان فيهم الخير ..


ثاااااااالثا الجو كان صعب جدااااا يوم 6 ابريل فاللى مكنش ناوى يضرب أضرب غصب عنه بسبب سوء الأحوال الجوية ..




نيجى لإضراب 4 مايو .. أولا الشعب مالقاش أى رد فعل من الحكومة لا أسعار قلت ولا حاجة حصلت ولا الاضراب أثر فى الحكومة "طبعا ده من وجهة نظر عامة الشعب "


ثانيا حقنة البنج اللى عطاها الريس للعمال قبل الاضراب مبااااااااشرة





كان ليا حق لما قلت الحكومة لسة فيها قلة قليييييييييلة جدااا بيفكروا ..

وفعلا كان أكبر مقلب شربه الشعب .. واللى تعطف بيه ريسنا على العمال خده أضعاف أضعاف..






أخيرااااااا وديه أهم نقطة لو الاخوان هما سبب فشل الاضراب الأخير وان رعايتهم ليه بينت حجمهم الحقيقى ..فعلى الأقل يعنى كان هيضرب نفس العدد اللى أضرب يوم 6 ابريل ومش هيقدر الأخوان يحشدوا عدد أكبر من كده .. !!



باختصار اللى عايزة أقوله لا عدم مشاركة الأخوان سبب نجاح اضراب 6 ابريل ولا مشاركتهم سبب فشل اضراب 4 مايو .. الشعب المصرى محتاج كورسات فى كيفية مواجهة الواقع المرير اللى بيمر بيه .. محتاجين حد يقول لازم نعمل كده ومنعملش كزا .. محتاجين نعرف بجد ازاى نواجه اللى احنا بنمر بيه بأسلم الطرق عشان متوصلش فى الأخر لثورة تضيع فيها أرواح والله أعلم هيكون مين فيها الكسبان ومين الخسران ..





أخييييييييرا الصورة ديه لاقيتها فى محطة بنزين .. عجبتنى وقلت لااااازم افرجها لزوار مدونتى العزيزة ..:)




بالنسبة لحب الشعب ليه فهو بااااين أهو .. انما أحبك الله ........!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هناك 7 تعليقات:

أمين المكتبة يقول...

بالنسبة لموضوع تحت رعايتهم فانا باتفق معاكي في إن احنا محتاجين نعرف تعريف كلمة رعاية وفقا لما تفهمه القوى السياسية والحكومات.. كلمة رعاية معناها: أولا : ان يقوم الاخوان بعمل لجنة مركزية معلنة تدير هذا الاضراب وتكون كالعاده تحت اي اسم كاللجنة القومية لمكافحة الغلاء وما الى ذلك .. وهذا مالم يحدث
ثانيا : أن يتم تكليف جميع العناصر المنتسبة للتنظيم في جميع مستوياتها التربوية للتحرك فيما يعرف بجدول تشغيل للإضراب وهذا مالم يحدث ..
ثالثا والأهم : لا يمكن لتنظيم بضخامة الإخوان أن يقوم برعاية إضراب .. فهذا من رابع المستحيلات .. والسبب ان أي تنظيم لما يقوم بعمل ضخم زي الإضراب فلازم يكون الاضراب ده هو اللي بيقوده في الشارع عشان يبقى تحت سيطرته الكلية .. ده المظاهرات في الكليات بيكون في عدة لجان تتحكم في خط سيرها وتتحكم في جميع المشاركين بيها فما بالك بإضراب !!مستحيل ان الاخوان يطلقوا عمل بالضخامه دي وينسبوه لنفسهم وهمه مش عارفين مين هيشارك فيه ولا ايه أجندته أساسا
رابعا والأهم : ماحدث لايمكن ان نسميه إضرابا بالمفهوم الحقيقي للإضراب .. اللي حصل هو حركة تهويش كلاميه على الحكومة لا أكثر ولا أقل ..
الإضراب ياتي رقم 3 أو 4 في التصعيد مع أي نظام والاعداد لإضراب حقيقي بالتأكيد سيتجاوز الاعداد له عدة اشهر قد تصل لاعوام .. انما اللي حصل ده مش إضراب .. فبلاش خيبة يا جرايد لإن مقيش إضرابات حصلت أساسا .. المحلة حصل فيها أعمال شغب عشان الناس سخنت بس .. انما الاضراب يعني زي لما سواقين المترو اضربوا في القاهره كده من سنه وزي ما عمال غزل المحلة اضربوا وزي ما عمال السيوف للغزل أضربوا كده كوووولهم يضربوا مع بعض تحت قيادة سياسية واحده او مشتركة .. ده الإضراب بمفهومة الأصغر كمان ..

أما بالنسبه للحقنه المسكنة اللي اداها فضيلة الريس للشعب المبارك ده فهي وان كان الناس فرحوا بيها حبة إلا انها افقدت الناس الثقة فيما يعرف بالرئاسه لإنها كانت الحاجة الاخيره اللي الناس متعلقها بيها بعد ما فقدوا الثقة في الحكومة .. فكده كمان الريس ماعدلهوش كلمة او عشم في نفوس الشعب .. فبالسلامة .. ده مكسب للمعارضه .. خلي حد يقول كلمة حلوه عنه تاني ولا يلجأ ليه

الصورة تحفه طبعا وكنت هاعيط من فرط العاطفة وانا بابص لسيادته واشوف ازاي ربنا رضا عنه وأرضانا عنه .. انا واثق انه مازال يتقرب لربنا بالنوافل حتى اصبح سمعه الذي يسمع به ويده التي يبطش بها ونادى سبحانه في الملائكة اني أحبه فاحبوه وألقى جبريل بين الناس ان الله يحبه فأحبوه ! الصورة دي لو البشمهندس هيثم أبو خليل شافها ممكن ضغطه يعلى ويسورق !! تحياتي

أمين المكتبة يقول...

اضافة صغيره بس .. انا أول تعليق

مش عارف ليه الناس بيحبوا يخشوا يكتبوا كده في المدونات !! عندي واحد في المدونة كان يخش يكتب انا اول تعليق .. انا تاني تعليق .. انا رابع تعليق ,, ويمشي ..

غموما .. أنا أول تعليق .. وتاني تعليق .. :)

غير معرف يقول...

السلام عليكم

طبعا حضرتك وضحتى كتير من المغالطات الى كانت فى التحقيق الصحفى للدستور وليس كلها

لكن بغض النظر عن رأى كاتب الدستور ومن يوافقه من حيث الصواب والخطأ

لازم نسأل نفسنا
هل الإخوان فعلا حشدوا دوائرهم المحيطه للإضراب
هل الإخوان استخدموا كل وسائلهم فى الدعايا للإضراب
هل الإخوان كأفراد شاركوا فى الاضراب ولو بنسبه تخطى الـ50% منهم
دا طبعا بالاضافه لعلاوه مبارك الوهميه

انا بسأل عشان بكده اقدر اجاوب ليه الاضراب لم ينجح

نادر الخطاب

Unknown يقول...

ياااااااااااه ...سبقتيني
شكراً علي الكومينت ...اول مرة احس ان بقي ليا ناس بتفرا مقالاتي

بس ولله مقالة جامدة جداً جداً جداً
بس كانت ناقصة الريبورت بتاع البرلمان
ريبورت جامد
ثانياً اناعلي حد علمي ان الأخوان معدوش متحدين زي الأول يعني كل واحد في جهة
انا هحاول اجمع الريبورت ... وهيكون جاهز لو حبيتي تكتبي مقالة عليه

أحمد القبرصي يقول...

dew

لو على حد علمك

يبقى مصر تقع في قارة أمريكا الشمالية
و يحكمها ساركوزي
و الغذاء الرئيسي بها اللحوم

ده علمك كبيير أوي أوي قاااااد كده

بحبك يامصر يقول...

انا اتفق معاكى فى تصورك وانا كنت احب ان الاخوان يشاركوا فى اضاب6ابريل مش 4مايو لان اضراب 4مايو كان محكوم عليهبالفشل من قبل ما يبدأ لاسباب كتيره اولها انه جه بعد اضراب 6ابريل بأقل من شهر وانا كنت علقت التعليق ده قبل كده ان تعاقب الاضؤابات فى وقت قصير يفقده مصدقيته واهميته
اما بخصوص الصوره وحب الله لحسنى مبارك
فدى الله اعلم بيها
كان فى واحد فى انتخابات الرئاسه السابقه
كان معلق يافطه مكتوب عليها (الجنين فى بطن امه يقول نعم لمبارك )شوفتى السفاله وصلت لحد فين

جنّي يقول...

الحكومة كانت تقول إن الغلاء عالمي
وإذا بها هي التي تصنع الغلاء بالضحك على الدقون تعطي باليمين وتأخذ بالشمال واليمين أضعاف مضاعفة ..
وبرضه نتربى في عزك ياحسني
تحياتي
said